Niche, nest en doelgroep. Heb jij een specialist nodig?

  • 0

Niche, nest en doelgroep. Heb jij een specialist nodig?

Tags : 

 

 

Doelgroep

‘Ik loop vast en zoek iemand die mij kan helpen, maar ik hoor niet bij jouw doelgroep.‘

Het woord ‘doelgroep’ geeft mij altijd een ongemakkelijk gevoel. Het heeft iets hokjesachtig. Je valt er binnen, of er buiten, criteria zijn arbitrair. Wie bepaalt eigenlijk of jij, of ik, in een doelgroep horen? Ik krijg dan snel het gevoel dat je gereduceerd wordt tot de kenmerken van de doelgroep. En ik associeer doelgroep ook met target, prooi. Niet echt positief dus.

Zakelijk gezien, als je mensen wilt bereiken waar jij iets voor kunt doen, is die afkeer van het woord ‘doelgroep’ best onhandig. Je ontkomt namelijk niet aan het gebruiken van trefwoorden die passen bij wat je aanbiedt. Je wil gevonden worden door mensen die jouw hulp goed kunnen gebruiken.

 

Herkenning

Ik krijg ook nog al eens de opmerking: ik hoor niet tot jouw doelgroep, maar ik herken me wel in wat je vertelt.
En dat woord past me veel beter: herkenning.

Als je een dienst aanbiedt, ben je de geschikte persoon als je
 – bekwaam bent in wat je biedt.
 – weet wie je kan helpen, met welke vragen
 – wederzijdse herkenning én erkenning

Hoe specifieker de situatie, probleem of vraag, hoe specifieker je hulp moet zijn.
Dat geldt in werksituaties net zo:
Voor veelvoorkomende vragen en problemen zijn er ook veel professionals die kunnen helpen. Voor bijzondere of speciale situaties heb je juist weer specialisten nodig.

 

Niche of nest?

Toen ik me jaren geleden eens verdiepte in marketing voor zelfstandige professionals, leerde ik dat je met je diensten op zoek moet gaan naar je niche. Niche, werd mij verteld, hangt samen met het ‘nest’ waar je uitkomt. Als jij je vakkennis combineert met de achtergrond die je kent, waarin je bent opgegroeid en vertrouwd mee bent, heb je een waardevolle combinatie in huis voor mensen met vragen die een zelfde achtergrond kennen.
En dat klopt wat mij betreft zeker.
Toch nog maar even de definitie van niche opgezocht:

 

Niche

markt bestaande uit groepen afnemers met specialistische wensen
• [biologie] de functie of positie van een organisme of populatie binnen een ecologische gemeenschap. • [biologie] het bijzondere gebied binnen een habitat bezet door een organisme. • [economie] een kleine gespecialiseerde markt voor een bepaalde groep producten of services. • [economie] een klein marktsegment dat nog ontginningspotentieel …

Gevonden op https://nl.wiktionary.org/wiki/niche

 

Voor mij geldt dit:

Bekwaam op het terrein van leren en werken met bijzondere kenmerken, persoonlijke ontwikkeling en groei. Ik heb er voor geleerd en ik heb de ervaring. Ik onderzoek wat jij nodig hebt om te kunnen werken met plezier, behoud van energie en een passend inkomen, en ik help je daar te komen.

Heel goed thuis in hoogbegaafdheid, in combinatie met andere bijzondere kenmerken zoals autisme, A(D)HD, HSP.

Gewend aan gesprekken met snelle denkers, buitenbeentjes, mannen en vrouwen met academische opleidingen, succesvolle loopbanen, onsuccesvolle loopbanen en helemaal geen ‘hogere’ opleidingen. En de nodige levensbagage.

En niks leuker dan met al deze mensen op pad gaan om te kijken hoe ik ze in het juiste spoor kan helpen.
Zo beschouwd  hoort dit allemaal bij mijn vakkennis en bij mijn nest.
Mijn ‘nest’ zat en zit namelijk boordevol met mensen die bijzondere kenmerken of een bijzonder verhaal hebben. Ik ben er vertrouwd mee.

 

De vraag is dus niet:

Zit je in mijn doelgroep? Maar: herken jij je in mijn verhalen? Lees gerust rond op de website.
Of meld je meteen aan voor één van gratis eerste gesprekken als je wil weten of ik je kan helpen bij jouw vragen.
Dan onderzoeken we of ik de specialist ben die jij nodig hebt.

Werk ze!

 

 

 

https://www.florusseotc.nl/tag/Loopbaancoaching

Image by Barbara Fraatz from Pixabay

 

———————————————–>

 

Wil je Burn-out of Bore-out vóór zijn? In mijn gratis E-book ‘In 5 stappen weer fluitend naar je werk!’ vind je handvatten die jou helpen om op tijd bij te sturen. Schrijf je dus nu in voor mijn E-zine en je krijgt het E-book

Image by RAEng_Publications from Pixabay


Plaats hier uw reactie

Wil je Burn-out of Bore-out vóór zijn? In mijn gratis E-book
vind je handvatten die jou helpen om op tijd bij te sturen.
Je gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Onder elke E-zine staat een afmeldlink zodat jij je weer heel eenvoudig uit kunt afschrijven. Door dit formulier in te vullen geef je Florusse Ontwikkeling Training Coaching toestemming je gegevens te gebruiken voor het toesturen van E-zines en om je op de hoogte te houden van blogs, artikelen en andere relevante informatie.
Schrijf je nu in voor mijn E-zine en je krijgt het E-book automatisch in je Inbox.
Bedankt voor uw aanmelding!
We moeten uw e-mailadres nog bevestigen.
Je gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Natuurlijk kun je je altijd weer afmelden.
We hebben u zojuist een email gestuurd met daarin de link.
Klik op de link om het aanmeldproces te voltooien.
En ontvang per direct mijn gratis E-Book.
Florusse Ontwikkeling-Training-Coaching
Paradijslaan 32a
5611 KN Eindhoven