Een leven lang leren. Wat doe jij om jezelf te blijven verrassen?
Iets nieuws leren.
“Ik wil dat je leert dat jij mij vragen stelt als iets niet is gelukt”. Dit zei mijn strenge vakdocent de afgelopen les tegen me. Daar had ik niet van terug. Ik wist niet eens waarom ik het eerst niet snapte. Dit ging niet over mijn werkstuk, maar over mij.
Ik ben halverwege een driejarige opleiding waar ik met mijn handen leer werken in plaats van met mijn hoofd. En we hebben een topdocente, met haviksogen, ze ziet alles. Die ons alles laat uitproberen, en niet snel tevreden is . Ik ben nu al voor de derde keer aan hetzelfde werkstuk begonnen omdat het steeds niet goed genoeg is.
Ik had niet gedacht dat ik dit nog eens zou meemaken. Iets nieuws leren wat niet “vanzelf” meteen goed gaat.
Als leren je goed af gaat.
Mijn leven lang leer ik snel. Ik vloog door de school. Heb in mijn studie nog nooit een herexamen hoeven doen en heb zelfs mijn rijbewijs in een keer weten te halen. Ik heb, behalve rijles en zwemles, geen ervaring met stap voor stap leren van een docent. Ik volg de les, lees de stof door en weet genoeg van de materie voor dat moment. En verder leer ik het door te doen als ik het nodig heb.
En zo heb ik ook in mijn professionele leven me altijd ontwikkeld. Luisteren naar vakmensen, kijken, lezen, verwerken, verbindingen leggen, en doen. Nieuwe dingen gaan me in de regel best goed af.
Zelden heb ik docenten hoeven vragen. Als ik iets niet snapte zocht ik het zelf wel uit.
Waar ik aan gewend ben.
En dan nu deze opmerking. Confronterend.
Want wat zit er eigenlijk onder?
Ik verwacht altijd van mezelf dat ik iets in een keer kan. Ik gun mezelf zelden leertijd. Ik wil ook meteen een goed resultaat, mijn lat ligt altijd hoog. Ik vind altijd dat ik het moet kunnen.
Tegenslag los ik zelf op. Het komt niet in me op om hulp te vragen. Heb er ook weinig ervaring mee. Ik moet toegeven dat ik weinig geduld heb met mezelf. Voor anderen heb ik dat juist heel veel. Zo was ik als kind al volgens mijn moeder. Ze kent me niet anders.
Bore out voorkomen.
Afgelopen week kwam het in twee gesprekken met mijn kinderen op de constatering dat wij allemaal behoefte hebben aan genoeg nieuwe dingen. In studie en in werk. Niet méér van het hetzelfde, maar méér wat we nog nooit hebben gedaan. “Mam, je bent toch niet voor niks nu nog aan deze opleiding begonnen.”, zei mijn jongste.
Bore out voorkomen. Uren maken waarin je ondervraagd bent, zuigen ons leeg. Uren maken waarin we iets nieuws hebt kunnen doen, geven energie.
Iets nieuws leren geeft mij energie.
Ik leer heel veel van de ze opleiding.
Sowieso het vakmanschap.
Iets fysiek maken. Ontwerpen, vooraf nadenken over hoe het moet, materialenkennis, gereedschappen gebruiken. Ik wil het ook echt goed kunnen.
Maar ook zoveel over mezelf.
Het hoeft niet in een keer goed. Soms moet je eerst oefenen voor je het kunt. Je kunt ook iets herstellen, i.p.v. meteen afschrijven en denken dat je het niet kunt.
Je kunt altijd hulp vragen als het jezelf niet lukt. Daar zijn leermeesters voor. En je mag met jezelf ook best wat geduld hebben.
Ik ga zo weer verder in mijn werkplaats voor de opdracht van deze week. Ik heb namelijk ongelofelijk veel plezier in het leren van een nieuw ambacht.
Wil jij ook je blijven ontwikkelen? Kan je hulp gebruiken om te onderzoeken wat jij nodig hebt?
Je kunt bij mij terecht voor één coachingsgesprek, het Vliegwielgesprek,
of voor een uitgebreidere route uit het Goudmijnprogramma
Mail me gerust, dan vinden we wel een goed moment voor een afspraak.
Werk ze!
Heleen
Afbeelding van Victoria_Watercolor via Pixabay
———————————————–>
Wil je Burn-out of Bore-out vóór zijn? In mijn gratis E-book ‘In 5 stappen weer fluitend naar je werk!’ vind je handvatten die jou helpen om op tijd bij te sturen. Schrijf je dus nu in voor mijn E-zine en je krijgt het E-book cadeau!
Afbeelding van Peggy und Marco Lachmann-Anke via Pixabay